Historia

HOTEL CHMURY GORSKIE

Stworzony dla Ciebie

Nasz raj to miejsce, w którym czujemy się komfortowo

- Czekamy na twoją wizytę -

Od małych hoteli butikowych po duże sieci – można je znaleźć na całym świecie. W dzisiejszych czasach możliwość pozostania w hotelu jest czymś oczywistym, ale skąd się one wzięły? Jaka jest historia hoteli?

Obecnie branża hotelarska przeżywa dynamiczny rozwój. Wraz z rozwojem linii lotniczych, zwłaszcza tanich linii lotniczych, więcej ludzi ze wszystkich środowisk może sobie pozwolić na podróżowanie. Ludzie wydają więcej nie tylko na wakacje, ale ogólnie na usługi, więc cały rynek turystyczny kwitnie. Według Global Business Travel Association w 2015 r. „Wydatki na podróże służbowe na świecie osiągnęły rekordowy poziom 1,2 bln USD”. GBTA przewiduje również, że liczby te osiągną 1,6 biliona dolarów do 2020 roku. Ale jakie punkty przełomowe doprowadziły hotelarzy do tego momentu?

Początki
Zacznijmy od początku. Według Oxford English Dictionary hotel to „obiekt zapewniający zakwaterowanie, posiłki i inne usługi dla podróżnych i turystów”. Ale skąd się wzięło to słowo? Jego pochodzenie sięga starofrancuskiego słowa hostel, które zostało później przekształcone w hôtel i zaadaptowane przez średnioangielski.

Ale hotele, jakie znamy dzisiaj, zaczęły pojawiać się dopiero około XVIII wieku, chociaż początki branży hotelarskiej sięgają starożytnej kultury greckiej i rzymskiej. Kwatery powstawały przy kąpieliskach termalnych, w miejscowościach uzdrowiskowych i na trasach popularnych wśród urzędników państwowych. Podobne lokalizacje były popularne na trasach karawan na Bliskim Wschodzie. Ich cel był prawie taki sam. Zapewnij zakwaterowanie i wyżywienie podróżnikom tamtych czasów. W tamtych czasach głównymi klientami pierwszych „hotelarzy” byli głównie bogaci, kupcy i politycy.

Średniowiecze
Wraz ze wzrostem chrześcijaństwa w średniowieczu nastąpił wzrost popularności klasztorów i opactw. W przeciwieństwie do swoich rzymskich odpowiedników oferowali łóżko i kolację wszystkim podróżnikom, nie tylko politykom i bogatym. Szczególnie osoby udające się do miejsc kultu religijnego mogły znaleźć w nich miejsce dla siebie. W tamtych czasach w całej Europie zaczęły pojawiać się karczmy. Nie były jednak tym, z czym dziś kojarzy się nam słowo „hotel”. Były to karczmy, z małymi pokojami, często dzielonymi, karczmami, stajniami i domami właścicieli w jednym miejscu. Początkowo były to kwatery głównie dla pielgrzymów.

Jednak w XVII wieku zajazd stał się bardzo popularny. Do ich obowiązków należało przyjmowanie podróżnych, oferowanie im jedzenia, zmiana opon i opieka nad końmi. Wśród ich gości byli podróżnicy prywatni, autokary publiczne, a nawet autokary pocztowe.

Później bogaci zaczęli więcej podróżować, przynosząc dochód właścicielom karczm. Odkąd ich oczekiwania wzrosły, karczmy zaczęły się rozrastać i stawać coraz bardziej luksusowe. A ponieważ popyt wzrósł, zaczęło się kształtować to, co dziś nazywamy branżą hotelarską.

Początki hoteli, jakie znamy dzisiaj
W 1792 roku w Nowym Jorku otwarto pierwszy publicznie dostępny hotel, zwany City Hotel. Pierwszy hotel w obecnym znaczeniu tego słowa, Tremont House, został otwarty w Bostonie w 1829 roku. Było to dość niezwykłe miejsce, które dało początek wielu nowościom w branży. Przede wszystkim był to pierwszy hotel z wewnętrzną instalacją wodno-kanalizacyjną oraz wewnętrznymi toaletami i łazienkami. Był także pionierem w odbiorze, a także ulubionym przez wszystkich – darmowym mydłem. Kolejnym ważnym krokiem milowym jest utworzenie pierwszego hotelu biznesowego, Buffalo Statler, w 1908 roku.

Ale co zapoczątkowało początek nowoczesnej ery w branży turystycznej? Wielu twierdzi, że były to narodziny rejsu rekreacyjnego. Zaczęło się od utworzenia Peninsular & Oriental Steam Navigation Company w 1822 roku. Firma rozpoczęła swoją działalność jako linia żeglugowa między krajami europejskimi, ale dość szybko się rozwinęła i rozpoczęła rejsy również na inne kontynenty. Transatlantyckie liniowce wzbogaciły branżę turystyczną, a hotele stały się bardziej poszukiwane. Powojenny boom konsumencki był kolejnym powodem rozwoju branży turystycznej. Lata pięćdziesiąte przyniosły nam Club Méditerranée SA. Firma ta sprzedawała wakacje all-in w zazwyczaj egzotycznych lokalizacjach.

Scroll to top